Västvärlden, är vi så jävla bra?

Vi har börjat ett nytt område i shC och IR nu. globalisering. Ett ganska stort och brett ämne, men det som har fångat mig är hur makten kan styra så ofantligt när det kommer till olika beslut som rör hela världen. Vi i västvärlden lever i vår bubbla att allt är frid och fröjd och alla lever lyckligt. Eller ja, en stor del av västvärlden gör det, men det som inte uppmärksammas är alla de tusentals som dör av svält varje dag. Anna berättade idag, att när du går och lägger dig ikväll kommer 7000 barn ha dött av svält IDAG! Fattar ni hur mycket det är? 70000 liv, det är mer än vad det bor i hela Söråker, utplpånad på en dag. Vad säger det egentligen om hur vi lever här i den rika delen av världen.

Jag ska väl egentligen inte säga något, jag tjatar om nya mobiler och körkort, om klänning passar eller inte. Jag vet det, men det som skiljer mig mot andra är att jag faktiskt bryr mig. Många säger att dom bryr sig. men frågan är; säger dom att dom bryr sig bara för att man ska det? I många fall tror jag att det är så. Man tror att man bryr sig bara för att det går en gala på teven, men hur många tänker på det sen? Det är ju bara slå av teven så slipper man bli obekväm för att man inte skänker dom där pengarna, elr tänker mer på dom. Jag önskar bara att folk kände mer genuint medlidande.

Iochmed vårt projektarbete som jag och Jennifer gör visar att vi bryr oss, inte för att vi måste, utan för att vi vill. Vi vill göra en skillnad, vi vill hjälpa folk. Visst, många kanske tror att det är påtvingat, men det är det inte. Verkligen inte. Om alla skulle lägga ner en tiondel av tiden vi lagt ner, skulle vi kunna förändra världen. Vi skulle kunna få en mer balanserad jord, visst vi kan inte rädda allt, men vi kan göra något. Alla kan göra något!

Anna berättade också att om man lägger 50 miljarder på att hjälpa fattiga, så skulle det hjälpa hur mycket som helst. Det som chockade var att dessa 50 miljarder är bara 5%, fem jävla futtiga procent av vapenhandeln i världen. Hur mycket lägger vi inte på vapen och förstörelse som vi hade kunnat lagt på att få vår värld till ett ställe för ALLA att trivas på. Men så funkar inte samhället, utan samhället är uppbyggt på supermakter, pengar och krig. Vi måste bryta detta för att kunna göra något.

Jennifer, du och jag gör en skillnad, vi måste nå fram med vårt budsakp. Alla kan göra något! Tack för att du förgyller detta projektarbete med din glöd och engagemang!

/ ElinaAnnaErikaEvensson


Kommentarer
Postat av: jennifer

Tack älskade vän. Verkligen bra skrivet! Vi kommer att göra skillnad. Kanske inte för världen, men vi gör skillnad för de stackars barnen på barnhemmet. Bara av att vi kom dit förgyllde vi deras vardag flera snäpp. Att se deras ögon glittra till när vi berättade att flera människor kommer att få se dem på film. Att de kommer bli nämnda i radion och tidnigen. Det är en känsla vi kan leva på hela livet,vi har hjälpt och kommer att hjälpa de människor som behöver de mest. Barnen. Fan vilka underbara människor vi är, båda med riktigt trasiga barndomar men som bestämmer sig för att göra allt för att ingen annan ska behöva genomlida detsamma. Jag finner inga ord nu när jag tänker efter.

2008-11-14 @ 23:56:50
URL: http://jenniferlindh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0